Suntem inițiatorii programului c@rte în sate sate, derulat de Asociația "Eu, tu și ei" Focșani, care duc cărți, ateliere de lectură, litrație și tabere de dezvoltare personală la copii din comunită...
Domeniul în care se încadrează proiectul
învățământ, educație, cercetare
Nevoia/problema căreia îi corespunde proiectul
Un proiect focalizat pe lectură cu voce tare și literație este mai mult decât decât necesar în condițiile în care aproximativ 42% dintre elevii români de 15 ani sunt considerați analfabeți funcțional, potrivit celor mai recente studii. Potrivit Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) care a publicat în 2023, împreună cu Ministerul Educației, rezultatele „Programme for International Student Assessment” (PISA) 2022, mulți elevi știu să scrie, să citească sau să opereze calcule, dar nu înțeleg noțiunile învățate. Sistemul de învățământ românesc se află la coada clasamentului în UE când vine vorba despre domeniile matematică, științe și citire, fiind superior doar celui din Bulgaria. Diferențele sunt mult mai mare în zonele subdezvoltate, cum este sudul regiunii Moldova. Cauzele acestui fenomen sunt diverse, iar multe au legătură și cu modul în care sunt predate anumite materii și cu lipsa de îndrumare de care copiii ar trebui să beneficieze pentru a-și forma bunul obicei de a citi, de a gândi critic și de a se deschide către învățare. Elevii rămân deseori doar la "litera” textului şi nu sunt stimulaţi să analizeze, să afle sensul cuvintelor, să interpreteze critic, să exprime opinii, impresii personale cu privire la mesajul lucrării citite. Modelul nostru de intervenție presupune să lucrăm cu copiii acolo unde sunt ei, într-un cadru relaxat, și să-i încurajăm să creadă în ei, să comunice și lupte pentru un viitor mai bun prin intermediul Educației.
După șase ani în care am călătorit prin sate cu mașinile personale, cu microbuze închiriate, pe jos, cu bicicletele sau chiar cu căruța și sania, ne dorim să profesionalizăm modelul nostru de intervenție și să creăm acest Centru educațional mobil care să organizeze activități educaționale pentru copii, complementare școlii, dar în cooperare cu toți actorii locali relevanți. După principiul, nimic despre noi, fără noi.
Rezultate dorite în urma implementării proiectului
#ȘcoalaPeRoți - Centru Educațional Mobil pentru copiii din sate uitate a fost conceput ca un serviciu educațional 3 în 1 (bibliotecă mobilă, ludotecă și centru de activități) care să ofere acces la resurse educaționale și oportunități de învățare în vatra satelor, pe durata verii și la sfârșit de săptîmână, care să conducă la scăderea ratei analfabetismului funcțional. Avem nevoie de un microbuz capabil să călătorească în condiții de siguranță, în special în zonele mai greu accesibile, Vrancea fiind un județ predominant rural, cu sate împărștiate și o rețea fragmentată de drumuri. Costul unui asemnenea vehicul 8+1, second-hand, care să ofere siguranță și spațiu pentru echipamente și care să poată fi condus cu permis de categorie B, se ridică la aproximativ 20.000 de euro. Avem deja strânsă o parte, ce-i drept mică, din sumă. Proiectul are nevoie de costuri de operare de aproximativ 1000 de euro pe lună, pe care le vom atrage din alte surse.
În cadrul acestui proiect ne-am propus, pe termen mediu și scurt, să creștem nivelul de alfabetizare funcțională al copiilor din 20 comunități rurale alese în special din Atlasul Zonelor Marginalizate din România, cu ajutorul voluntarilor formați special în acest scop din rândul elevilor de liceu, studenților care se pregătesc să devină educatori, dar și alți oameni de bine, cum ar fi localnici care s-au realizat în viață prin intermediul Educației și care au luptat pentru visele lor. Pe lângă resurse educaționale, în cadrul "Școlii pe roți", putem oferi copiilor și adolescenților și alte forme de sprijin, cum ar fi alimente, produse de igienă, distribuție de pliante educaționale, haine, etc.
Obiectivele noastre:
- Crearea unui centru educațional mobil care să opereze în județele Vrancea și, pentru început, în zonele de graniță cu județele Buzău, Brăila și Galați.
- Furnizarea de cărți de calitate și suport educațional pentru 300 de copii în vârstă școlară prin intermediul unui serviciu mobil și a activității voluntare, combinând resurse analogice și digitale.
- Formarea a 30-50 de voluntari și profesori locali în 20 de comunități pentru a oferi suport educațional, ateliere de literație utilizând metode ale educației nonformale și oferind în primul rând timpul lor.
- Deschiderea a 20 de mici biblioteci gratuite/colturi de lectura în biserici, magazine, școli (acesta este un proiect la care lucrăm activ).
Acesta este un model educațional replicabil care a fost creat, perfecționat și implementat de Asociația „Eu, tu și ei” în ultimii 6 ani ai programului de lectură și literație „c@rte în sate”.
Prin aducerea bucuriei lecturii direct în aceste comunități neglijate, ne propunem să îmbunătățim rata de literație, să să oferim oportunitățile educaționale și să cultivăm dragostea pentru învățare. Iar în final să trăim într-o Românie cu adevărat educată.
Poate nu impresionm cu cifrele, dar pentru noi este important orice copil. Lucrăm de câțiva ani cu un sat în care mai locuiesc doar 3 copii, Mihaela, Relu si Adrian.
Vom realiza aceste obiective lucrând în următoarele direcții:
(1) Lucrul cu COPIII acolo unde sunt ei- furnizându-le cărți și suport educațional direct pentru a-i pregăti pentru școală și viață;
(2) Implicând ȘCOLI și BIBLIOTECI PUBLICE RURALE - făcându-le prezente în comunitate și incluzive;
(3) prin INFLUENȚAREA POLITICILOR PUBLICE / Campanii de advocacy - influențând politici locale și naționale, decidenți locali, pentru a investi în bibliotecile publice și în oportunitățile educaționale extrașcolare pentru copii din mediul rural.
Vom implica activ și copiii prin organizarea unor ateliere în care aleși locali vor citi pentru copii și apoi vor discuta despre ce si-ar dori să se schimbe pentru ei în comunitate.
Ascunde detaliile
Totalul sumelor strânse este alcătuit din totalul donațiilor făcute direct pe proiect, cât și al donațiilor făcute în susținerea echipelor și înotătorilor-fundariseri individuali.